Silversea Expeditions @ Antarctica
Silver Endeavour
“Er zijn in een mens zijn leven zo van die ervaringen die blijven plakken. Mijn eerste expeditie naar het Witte Continent, is zo’n moment. Toen men mij nadien vroeg hoe het in Antarctica was, bleef ik vaak moeizaam naar woorden zoeken om uitdrukking te geven aan die onvergetelijke ervaring. Eén ding weet ik echter zeker: Elke zuidpoolreiziger keert terug als een Antarctica Ambassadeur met een ontzaglijk respect voor de natuur.”
Jan Van Durme, Footprints Luxury Cruises
Ik raad u aan om op de heenreis een stopover te doen in Santiago, bij voorkeur met twee overnachtingen zodat je ontsnapt aan de stress bij eventuele vertraging of bagageproblemen.
Antarctica, ga best even via Santiago de Chile
Wie vanuit Europa naar Antarctica wil reizen, heeft er wel een intercontinentale vlucht voor nodig. Je kan o.a. opteren voor Europese maatschappijen zoals Iberia, KLM of Air France. Sommige expeditiecruises vertrekken vanuit Ushuaia bereikbaar via Buenos Aires, terwijl Silversea Expeditions kiest voor de verstilde haven van Puerto Williams in de zuidelijke hiel van Chili. Wat een goede keuze blijkt te zijn, ver weg van alle drukte.
De Chileense hoofdstad is bovendien een aanrader. Genesteld tegen een indrukwekkend decor van de met sneeuw bedekte Andes, heerst er een aangenaam mediterraans klimaat (gemiddeld 14° C). Geniet van het historische centrum met de Plaza de Armas, de charmante Barrio Lastarria, de hipster-designwijk Barrio Italia, het kleurrijke Bella Vista…
Klik op de foto en bekijk de video: afvaart vanuit Puerto Williams, via het Beagle Kanaal
Silversea Expeditions gaat extreem zuidwaarts
Op het eiland Navarino met Puerto Williams, officieel de “meest zuidelijke stad ter wereld”, heerst een dorpsgevoel. De Aeropuerto Guardiamarina Zañartu ligt op amper 3 km van de haven aan het Beagle Kanaal, de befaamde zeestraat die uitmondt in de Drake Passage, de toegangspoort tot Antarctica.
Wij vlogen met een door Silversea gecharterde vlucht vanuit Santiago met Antarctic Airways (DAP), met een Avro RJ85. De vlucht duurt ca. 3.30u.
Drake Passage, gevreesd maar toch…
Eens aan boord van het gloednieuwe expeditieschip Silver Endeavour, klonk de boodschap van de expeditieleider eenvoudig: “We moeten gewoon de Drake Passage door varen, geen ontkomen aan. Maak er het beste van…” Het is de gevreesde straat die de Atlantische en Stille Oceaan verbindt. Ergens tussenin ligt de grens van Antarctica, zo ongeveer waar het water kouder wordt. Het is de klimaatovergangszone met vaak hevige golven. Wij hadden geluk met golfjes van amper 6 meter. Maar de Silver Endeavour heeft uitstekende stabilisatoren aan boord waardoor het allemaal best meeviel.
Bovendien was de zon van de partij, dus werd het genieten van zeevogels spotten. Een machtige ervaring, met dank aan het gemotiveerde team van Silversea Expeditions dat ons alle info verschafte over de verschillende soorten waaronder de Antarctische stormvogel en de Grote Albatros met een vleugelreikwijdte tot 3 meter. Gedragen door de wind, laten ze zich mee glijden in de luchtstroom achter het schip.
Blauw ijs in zicht…
Het is magisch wanneer het tot de verbeelding sprekende Witte Continent in zicht komt. Je bereikt dit via het meest noordelijke punt van het Antarctische Schiereiland dat zich als een tentakel uitstrekt en toegang biedt tot het vijfde grootste continent ter wereld, te vergelijken met de oppervlakte van de Verenigde Staten en Mexico samen. Antarctica is ook het droogste en meest winderige van de zeven continenten. Dobberend tussen de ijsschotsen, valt meteen het fenomeen van de blauwe schijn op.
Het aanvankelijke gletsjerijs bevatte luchtbellen die het volledige spectrum van het invallend licht terugkaatste en het ijs een witte kleur gaf. Maar door de tijd heen werd het oerijs begraven door jong ijs dat deze luchtbellen verplette en kleiner maakte. De rode en gele banden van het lichtspectrum worden geabsorbeerd, terwijl blauw licht wordt gereflecteerd. Dat resulteert in een verbluffende bijna turquoise tint.
Helemaal geen koude voeten
Het Silversea Expeditions team, onder leiding van de Nederlandse Marieke Egan, deed een fantastische job. Tijdens de voorbereidende briefings vernamen we alles over de uitrusting.
Zo krijg je een uitstekende parka die je nadien ook mag behouden. Mooie souvenir toch?
De boots die je mag gebruiken zitten tamelijk ruim (voorzie dikke sokken), maar je hebt op geen enkel moment koude voeten.
Daarbij heb je ook nog de waterdichte broek (ik raad je aan bretellen mee te doen).
Voorzie jezelf van minstens twee paar handschoenen (zo heb je ook een reserve paar), een goede muts en zeker een zonnebril. Onder jouw parka trek je best zoveel mogelijk laagjes aan (thermisch ondergoed doet wonderen).
Tenslotte gesp je ook een zwemvest aan en dan ben je klaar voor de Zodiac landing.
Mud room: met verwarming van de boots
Zodiac landings: safety first
Het boarden gaat heel snel en is, met de assistentie van het expeditieteam, voor alle leeftijden mogelijk, of je nu sportief bent of niet. Na een veiligheidscontrole ga je vanuit de mudroom (dit is een ruimte waar je jouw laarzen nadien laat drogen) aan boord van de Zodiac. Afhankelijk van de grootte zit je met 8 tot 14 personen per Zodiac.
Fotografen opgepast: een splash kan de pret bederven (je krijgt een Silversea rugzak, maar zorg ervoor dat je jouw toestel waterdicht verpakt).
Wat dan volgt, is puur avontuur! Glijdend over het water, verschaffen de Zodiac Drivers (de meeste onder hen zijn wetenschappers), boeiende informatie. Hou je wel goed vast aan de touwen van de Zodiac, want het kan behoorlijk schokken.
Als je het land bereikt, wacht er een ander team jou op: het ontschepen gaat snel en is opnieuw voor iedereen een haalbare oefening.
Antarctica, ’s werelds best bewaarde regio op aarde
Het Silversea expeditieteam heeft een grote verantwoordelijkheid. Het is niet enkel bekommerd om de veiligheid van de poolreizigers, maar ook om de do’s-and-don’ts bij elke stap die we zetten.
Alles gebeurt nauwkeurig volgens het protocol van IAATO, de internationale organisatie die in 1991 is opgericht om de praktijk van veilige en milieuverantwoorde particuliere reizen naar Antarctica te bepleiten en te promoten.
Pinguïns, waggelend en grappig
Dit zijn de feitelijke bewoners van het Witte Continent en we moeten ze respecteren. Ze leggen voor zichzelf paden door de sneeuw aan (ook wel pinguïnsnelwegen genoemd): daarop gaan wij niet lopen (we volgen steeds het spoor dat door het expeditieteam wordt uitgezet).
Pinguïns zijn nieuwsgierige diertjes en zien in ons geen gevaar waardoor ze gemakkelijk dichtbij komen. Op dat moment ga je stilstaan en geduldig wachten tot ze weer weg zijn. Zij hebben altijd voorrang. Je riekt ze van ver, het is een soort van scherpe zeevisgeur.
Op het Antarctische Schiereiland heb je drie soorten pinguïns. De ezelspinguïn is heel gemakkelijk herkenbaar aan de oranje snavel. Het balkende geluid dat hij produceert, precies als een ezel, leverde hem zijn naam op. De stormbandpinguïn (of kinbandpinguïn) wordt gekenmerkt door een kap van zwarte veren op de bovenkant van het hoofd, een wit gezicht en een fijne zwarte lijn (kinriem) van de ene kant van het hoofd naar de andere. De Adeliepinguïn is de kleinste van de drie soorten en heeft een prominent witte oogring rond beide ogen.
Nog meer Zee-Safari
Verder zie je er ook de mollige zeeolifanten: de mannetjes hebben een grote proboscis, zeg maar een verlengde neus waarmee ze luide brullende geluiden maken. Deze grote logge dieren zijn uitstekende zwemmers die hun adem tot 2 uur onder water kunnen inhouden. Andere soorten die je er ontdekt zijn de grijs-zwart gevlekte Weddell-zeehond die tot 3m lang wordt, de pelsrob (de kleinste der zeehonden), de ranke en bijzonder snelle zeeluipaard.
Het ideale seizoen om de spectaculaire bultrugwalvis te spotten, is januari-februari.
Lemaire Kanaal
Eén van de meest adembenemende sites is de legendarische tien km lange zeestraat Lemaire Kanaal, gelegen tussen het schiereiland en Booth Island. De bevaarbaarheid is er eerder beperkt door pakijs. Voor wie het geluk heeft erdoor te kunnen varen, blijft het een magische beleving: het is omgeven door pieken van 700 tot 1.000 m hoog. Dit spectaculaire smalle kanaal wordt omwille van het prachtige fjordlandschap ook wel eens “Kodak Alley” genoemd. En ja, het is het walhalla voor natuurfotografen.
Wij escorteerden met een Zodiacvloot de Silver Endeavour tot aan het einde van het kanaal. Het is genieten van deze spectaculaire fjord met torenhoge kliffen die lijnrecht uit het donkere water oprijzen, voorbijglijdende ijsrotsen en enkele eenzame zeevogels. In de verte wenkt het Petermann-eiland.
Beetje Belgisch…
Het was de Belgische poolreiziger Adrien de Gerlache die, met zijn legendarische schip de Belgica, in 1898 als eerste het kanaal heeft doorgestoken.
Hij doopte het naar Charles François Alexandre Lemaire, een Belgische Congoreiziger.
MET KENNIS VAN ZAKEN
> Verneem Plan B
Expeditiecruises vragen altijd een zekere flexibiliteit van de reiziger. Je hebt op één dag de vier seizoenen waardoor de plannen nog al eens kunnen wijzigen.
Daarom zijn de dagelijkse briefings zo belangrijk: dan verneem je meteen Plan B. De expeditieleiders en wetenschappers geven ook toelichtende voordrachten of nemen je mee doorheen de geschiedenis van Ernest Shackleton en de getroffen bemanning van de Endurance.
Mijn tip: ga zeker ook naar de kaartenkamer, waar je gedetailleerde info krijgt over de fraai gedrukte navigatiekaarten op grote vellen papier. Dat alles maakt dat je op een expeditie echt wel actief bent.
> Vergeet niet te genieten
Je hoeft niet persé alles door een verrekijker of camera te zien. Sta eens stil en geniet.
Ook aan boord: relax op het voordek met een dampende glühwein of thee en een fleece dekentje, zak af naar de sauna met zicht op de zwartblauwe golven, vertoef na een landing en een verkwikkend warme douche in het Arts Café waar ze heerlijk verse scones en ander gebak serveren.
Er zijn maar liefst vier restaurants aan boord. Top is zeker ook het restaurant The Grill op dek 5 in de vorm van een enorme veranda: de grote ramen zijn een natuurlijke bioscoop. Dit is dé plaats voor een ontbijt “with a view”. Voor wie een gastronomie à la française wenst met prachtige zeezichten, is er het befaamde La Dame restaurant aan boord.
> Antarctica Bridge, vlieg & cruise
Sla de Drake Passage over en vlieg in stijl naar Antarctica.
Het kan met de Antarctica Bridge van Silversea i.s.m. Antarctic Airways. Een chartervlucht vliegt je van Santiago naar Punta Arenas (toch zo’n 2190 km), waar je overnacht in een comfortabel hotel. De volgende dag vlieg je in Business Class van Punta Arenas rechtstreeks naar King George Island, waar je aan boord gaat van jouw schip. Hetzelfde geldt ook voor de terugreis: vlieg vanuit King Georges naar Chili.
Trouwens, waarom zou je dan niet meteen Punta Arenas ontdekken met een verlenging? Vanuit de stad van Fernão de Magalhães verken je gemakkelijk het immense Patagonië of het indrukwekkende Torres del Paine.
Koffers: neem beslist niet te veel mee want met Silversea heb je een wasservice aan boord. Je krijgt een dubbelzijdige parka. De boots en waterdichte broek krijg je in bruikleen.
Voorzie zeker een wollen of fleece muts, minstens twee paar handschoenen, dikke sokken, en thermisch ondergoed.
We raden je aan je in laagjes te kleden en onthoud: er bestaat geen slecht weer, enkel slechte kledij. Kies dus voor kwaliteit en kledij die ruim zit (strakke kledij laat je lichaam niet ademen).
Kledij aan boord: smart casual.
Voor jouw gezondheid: voorzie zeker een hoogwaardige zonnebril met UV-filter en zonnebrandlotion voor je lippen en gezicht.
Beste seizoen: Antarctica cruises doe je tussen november en maart, tijdens de Antarctische zomer. De mooiste sneeuwlandschappen heb je aan het begin van deze periode met de broedperiode van de pinguïns, de kuikens kan je pas vanaf januari zien. Dan spot je ook de meeste walvissen.
Veiligheid: de Silver Endeavour is gebouwd volgens PC6 (één van de hoogste Polar Class-classificaties) en beschikt over ultramoderne apparatuur en verkenningstechnologie.
Onthoud vooral: ook al volg je niet graag regeltjes op, regel één is superbelangrijk! Volg steeds de aanwijzingen van de expeditieleider.
Silver Endeavour
- gebouwd in 2021/gedoopt in 2022
- 200 gasten/200 crew
- lengte 164m/breedte 28m
- 8 dekken toegankelijk voor de gasten
Il Terrazzino
Il Terrazzino
Arts Café
The Restaurant
Observation Lounge
Explorer Lounge
Silver Suite
Silver Suite
Silver Suite